tisdag 29 april 2014

Prao reflektion

Jag jobbade i en förskola (dagis) under båda dessa två praoveckor. Jag höll mig till, och fick uppgifter av de två som hade hand om den avdelning som jag skulle praktisera på; hos barnen som är från 1 till 2 år.
Första dagen så fick jag för det mesta kolla runt och lära känna både de anställda, så väl som barnen. Efter det var det mest så att jag fick se efter barnen, eller till och med leka "med" dem. Jag fick i stort sätt samma uppgifter som dem andra vuxna. Men, som tur var, så fick jag slippa att byta blöjorna på dem små.
Jag hade en rast under hela arbetsdagen; lunchrasten, som varade i ungefär en timme. Då gick jag hem och åt min mat, och så kunde jag slappna av lite. När jag gick tillbaka, sov dem minsta middag, så jag fick vara med dem stora barnen tills de vaknade.
Arbetsmiljön var i stort sätt väldigt lugn och i ordning. Det såg ut som att personalen visste vad de höll på med. Skrikande barn som vill ha uppmärksamhet verkade inte vara ett problem för dem flesta. Även om det var så, så såg man att dem anställda var trötta. Ibland märkte de inte äns om ett barn började gråta. Men då fanns jag till hands, och tog i största del hand om det. Barnen var också väldigt duktiga på att veta vad de ska göra. De städar undan när det är lunch/när de ska ut ur rummet, de tvättar händerna innan och efter maten (såklart så hjälper vi ju småttingarna), och de är oftast med på aktiviteter, som t.ex gympan.
Jag fick inte reda på lönerna på dagiset. Men, jag tror att lönerna varierar mellan dem som är fast anställda och de som jobbar deltid. Samt vilken avdelning man jobbar på (hos dem minsta, dem lite äldre, chef, kock o.s.v).
Jag stötte egentligen inte på några problem, mer än det att de inte gav barnen den uppmärksamhet de behöver. Men, i och för sig, så kan man lätt tröttna på att höra skrik och tjat år efter år. Jag märkte också av at det var väldigt tröttsamt. Efter varje arbetsdag (som varade mellan 08:30 till 15:00) så tog jag en tupplur direkt.
Jag skulle nog inte vilja jobba på ett dagis i framtiden. Men, om de erbjuder ett sommarjobb med en rimlig veckolön/dagslön, så skulle jag kanske kunna ta det, med tanke på att jag vet hur det funkar. Dessutom, så har detta lärt mig hur barn fungerar, som då i sig kan hjälpa mig i framtiden om jag själv ska ha barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar